De belofte van een effect

Heb jij wel eens een lot uit de loterij gekocht, of een kraslot?
Kan je je nog herinneren waarom je dat deed, wat je motiveerde om daar geld aan uit te geven?
Een docent marketing vertelde mij dat het niet de prijs is, maar dat “kans maken op een prijs” hetgeen is wat het kopen van een lot aantrekkelijk maakt.
Het gevoel van kans maken is wat spannend is.
Ik denk dat het ook zo werkt met bijvoorbeeld een puzzel.
Niet de oplossing van de puzzel is spannend, maar de belofte dat je de oplossing zult vinden. Of bij een cabaretier, niet de grap is spannend, maar de belofte dát er een grap aankomt is waarom je blijft kijken.
De prijs, de oplossing en de grap zijn slechts de invulling van de belofte.
Volgens mij werkt het ook zo met magic. Niet het effect, maar de belofte van een magisch effect maakt de truc interessant.

Harry Houdini, de grootste ontsnappingskunstenaar aller tijden was hier een meester in. Hij hing vastgebonden in de lucht en minuten lang stond het publiek te kijken hoe hij zich langzaam los worstelde. Op het moment dat Houdini los was ontlaadde de spanning, maar de minuten ervoor, die waren spannend!
Zie bijvoorbeeld dit filmpje:

Een mooi voorbeeld vind ik ook deze video:

Hierin zijn twee goochelaars te zien. Persoonlijk vind ik de eerste truc met de postzegels weinig spannend om naar te kijken. Je krijgt eigenlijk geen tijd om zelf na te denken en daardoor is er geen opbouw naar de effecten. Daarna komt Armando Lucero die de belofte van het effect veel meer uitvergroot. Hij laat slechts één munt verdwijnen, maar simpelweg door het effect even uit te stellen is dit veel boeiender om te zien.

Dat de waarde van onze magie zit in de belofte van een effect betekent dat het niet zoveel uitmaakt of er een postzegel of een munt verdwijnt. Veel belangrijker is de aankondiging en het moment waarop het publiek met ingehouden adem toekijkt: vlak vóór het effect plaatsvindt!

Arjan van Vembde