The Social Dilemma

Een politiek analyst die ik graag mag lezen attendeerde mij onlangs op de Netflix documentaire: The Social Dilemma. Zelf kijk ik niet zo heel veel documentaires, maar dit onderwerp boeide mij: de algoritmes en kuntsmatige intelligentie achter grote tech bedrijven als Google, Facebook, Instagram, Youtube en Twitter. Een ronduit beangstigende documentaire en een belangrijk waarschuwingsschot voor ons allen. Dit hele systeem dat draait om het binnenhalen en analyseren van klanten-data om deze gegevens vervolgens onder adverteerders aan de hoogste bieder te verkopen.
Het is net als het Corona virus: je weet dat het er is, ook al zie je het niet en verder weten we er ook nog lang niet alles van.
Waarom deel ik dit onderwerp met u in de Informagie? Wel, de belangrijkste persoon in de documentaire, een ex-programmeur van Google, legt uit dat dit systeem niet lineair werkt, maar dat er een groot aantal gedragspsychologen ingehuurd zijn om ook ons onderbewustzijn aan te spreken: hoe, wanneer en waarom we dopamine aanmaken etc. zodat we permanent verslaafd en ingelogd blijven.
Deze Tristan Harris vertoont vervolgens een aantal munttrucs, heel verdienstelijk en duidelijk geïnspireerd door Shoot Ogawa.
Elders in de documentaire wordt nogmaals de magie opgevoerd: de benadering van de klant, denkend als een goochelaar.
Ik had mij niet eerder gerealiseerd dat de goochelkunst een zo belangrijke rol zou kunnen spelen en dat deze dus ook bewust ingezet wordt in de sector van de social media, geen onbeduidende sector (meer). De CIA heeft eerder wel de diensten van een goochelaar ingehuurd om vliegtuigen te camoufleren, dubbelspionnen te “rollen”, stiekem geheime informatie te bemachtigen etc. Daar is ooit een interessant boek over gepubliceerd: The Official CIA Manual of Trickery and Deception by Melton, H. Keith.
Waar het mij om gaat is dat er bij de CIA sprake was van een incidentele inzet van de goochelkunst, terwijl dit in Silicon Valley tegenwoordig structureel het geval is en dat de Valley dit ook gewoon toegeeft. Goochelpsychologie vormt aldus een belangrijk bestanddeel in het arsenaal van instrumenten dat ingezet wordt om klanten verder te binden en het totale klantenbestand te vergroten.
Tot gisteren zag ik de goochelkunst (slechts) als een boeiende vorm van amusement. Nu blijkt deze ingezet te worden als een belangrijk wapen in één van de snelst groeiende (en tevens: gevaarlijkste) industrieën: bedrog puur en alleen om geldelijk gewin zonder enige vorm van moraliteit.
De social media hebben in tijden van Covid-19 hun spectaculaire groei nog sneller weten uit te bouwen. Mocht één van u op dit moment nog tijd hebben voor een bijbaantje dan ligt het werk in Silicon Valley voor het oprapen.
Kijk echter eerst wat de vijftig gedesillusioneerde (ex) programmeurs over hun voormalige werkgevers te zeggen hebben in deze documentaire. Vermoedelijk bent u daarna een heel stuk minder enthousiast over een dergelijke nieuwe uitdaging.

Gandalf