Beste lezer van Met een voorZet,

Deze maand heel wat voorzetten, dus ik wens je veel leesplezier.
Heb je een truc die je graag in de Informagie wil zien? Heb je feedback of wil je dat ik iets specifieks bespreek? Dan kan je me gerust mailen op fritzmeteenz@gmail.com

De truc van de maand…

…is een virtuele versie van “Just in Time 2.0”. Hier onder zie je de uitvoering:


Deze maand een keer geen tekst met uitleg omdat de Informagie de primeur heeft. De uitleg van de virtuele “Just in Time” staat hier voor het eerst. Veel plezier!



MAG IK EVEN UW AANDACHT?

Deze maand vraag ik je aandacht voor Simon South. Simon is een komische close-up goochelaar uit Engeland. Hij heeft wereldwijd optreden, maar is ook al zeven jaar onderdeel van het Edinburgh Fringe Festival. Hij was de VIP-goochelaar voor ‘House of Illusion’ in Salou en sinds vorig jaar geeft hij virtuele shows. Voor meer informatie, zie www.simonsouth.co.uk

Vijf vragen aan Simon South

Wat is je favoriet virtuele truc om uit te voeren?
Mijn favoriete virtuele truc om uit te voeren is waarschijnlijk Card Warp van Roy Walton. Ik heb het live gedaan op Facebook en sindsdien is het in mijn virtuele show te zien! Ik gebruik een blauwe en een rode kaart die naar mijn mening ook een groter contrast toevoegt en het op de een of andere manier magischer maakt.

Wat is een truc die je virtueel doet en die je zou kunnen uitvoeren voor een live publiek?
Een truc die ik virtueel doe die ik hopelijk voor live publiek kan doen is Fire Cups van Gary Jones. Ik hou ervan hoe snel en visueel het is, en mijn final load is een lego-minifiguur van een beroemde jonge tovenaar, en het krijgt een fantastische reactie!

Welk advies zou je de beginnende virtuele goochelaar geven?
Een advies dat ik iemand zou geven om virtuele shows te beginnen, is: gewoon doen. Download en leer OBS kennen voor het streamen van shows, en download NDI Virtual Monitor en NDI Virtual Input zodat je OBS kunt gebruiken met ZOOM, Microsoft Teams en anderen die mensen gebruiken om virtueel verbinding te maken. Als je dit gebruikt, kun je gemakkelijk verschillende camera’s hebben, tickers, watermerken toevoegen, scènes beëindigen … de lijst is eindeloos! Maar begin eerst met het technische aspect. Onthoud ook dat je geen mooie webcam nodig hebt, je kunt je telefoon als een webcam gebruiken! Dat is wat ik heel lang heb gebruikt.

Welk (electronisch) boek lees je op dit moment?
Ik hou echt van thrillers! Als het op magie aankomt, was het laatste magische boek dat ik kocht Ben Hart’s ‘The Darkest Corners’ dat gevuld is met fantastische ideeën die echt tot mijn eigen verbeelding spreken.

Het laatste magische e-book is ‘October’ van Dee Christopher. Ik ben gefascineerd door de bizarre kant van magie. in feite raakte ik voor het eerst echt in ‘professionele’ magie door bizarre effecten van The Black Hart te kopen, dus als 14-jarige deed ik trucs met tarotkaarten! Magie mengen met Magick is iets fantastisch. Weet wel dat er mensen zijn die echt geloven in het occulte en spiritisme. Dus als je besluit iets met dit soort materiaal te doen, doe dan je onderzoek en zorg ervoor dat je rekening houdt met hun beschouwingen.

Wat is het enige stukje magie dat je hebt waar je het meest trots op bent?
Een goochelattribuut dat ik bezit en waar ik ongelooflijk trots op ben, is de Kristal Card Stab van Bob Swadling. Het is vrij zeldzaam en ik heb het in de originele doos maar zonder instructies! De eerste keer dat ik het gebruikte, brak ik het handvat er af! Heel vervelend! Het is gelukkig nu allemaal opgelost, maar dat was een nogal gênant moment. Iets waar ik ook erg trots op ben, is mijn truc ‘The 7th Degree’ die in wezen een Magic Square is, maar met beroemdheden. Omdat ik er veel onderzoek naar had gedaan, kostte het heel veel tijd om alles in elkaar te zetten.

TER INSPIRATIE

Had je wat met de voorzet van vorige maand gedaan? (vorige maand = gelinkt naar column van maart) Ja? Leuk!

Als je een aantal virtuele shows hebt gezien, dan weet je dat je een beperkte ruimte hebt om op te treden vanwege de grootte van het scherm. Hieronder een filmpje van Richard Wiseman.

Hoe zou je een dergelijke optische illusie in een virtuele show kunnen verwerken?


TOT SLOT

Als afsluiter, deelt Simon zijn truc ‘MiSa’ met je. Met dank aan Jan Kosters voor de vertaling.

Effect

Een kaart wordt gekozen en in het midden van het spel gestoken. Een toeschouwer houdt het spel vast en je vraagt hem: “Stel je voor dat jouw kaart nu tussen de twee rode heren zit.” De toeschouwer gaat door het spel en vindt zijn kaart tussen de rode heren!

Je biedt aan het nog een keer te doen, maar iets magischer. De gekozen kaart gaat terug in het midden van het spel en jij houdt de rode heren vast. De toeschouwer schudt de kaarten en houdt het spel stevig vast. Je tikt met de heren tegen de onderkant van het spel en de gekozen kaart verschijnt tussen de heren.

Nog een keer! Opnieuw verschijnt de gekozen kaart tussen de twee heren. Jij legt uit dat dit alleen mogelijk is dankzij een duplicaat. De gekozen kaart heeft een andere kleur rug dan het spel. De originele kaart is onvindbaar.

Uitleg

Waarschuwing: Je hebt best wat techniek nodig voor de juiste set-up. Je kunt ook de set-up vooraf maken. Wil je de laatste fase doen, dan moet je een duplicaat in je zak hebben.

Fase 1

We beginnen met de rode heren. Die zijn face-up en liggen op plek 2 en 51. Begin met deze set-up of doe het volgende: Schudt of cull de rode heren onderop het spel. Doe een half-pass zodat ze omgedraaid liggen. Neem een break tussen deze twee kaarten. Swivel cut de bovenste helft in je linkerhand. Als je nu met links één kaart op je pakje schuift, laat je tegelijkertijd de rode heer vallen. Je hebt nu in je rechterhand een half spel met onderop een face-up heer. In je linkerhand heb je nu een half pakje met bovenop een kaart, daaronder de face-up heer en dan de rest. Schuif nog een kaart met links op je pakje, maar houd een break. Als je de kaarten uit je rechterhand hierboven op legt heb je het volgende: half spel, face-up heer, kaart, break, kaart, face-up heer, half spel. Als je nu een keer het spel deelt bij de break ben je in positie.

Wil je de fase met de duplicaat doen, moet je de kaart forceren. Bijvoorbeeld met een slip force, zodat de set-up intact blijft. Nadat de kaart gekozen of geforceerd is doe je een top-change. De verwisselde kaart steek je terug in het spel.

Nu doe je de HaLo cut van Harry Lorayne: Je doet een gewone swing-cut, maar met je ontvangende hand sleep je de onderste kaart mee. Bij een gewone swing-cut is de ontvangende hand meestal naar de zijkant gericht. Nu moet je die hand platter houden, zodat je de onderste kaart in feite in je hand gelegd krijgt. Terwijl je de swing-cut doet sleep je die onderste kaart opzij en valt het bovenste pakje er bovenop.
Geef het spel aan de toeschouwer, doe je verhaal, en laat hem de kaarten spreiden. De gekozen kaart zit in het midden tussen de rode heren.

Fase 2

Neem het spel en een break onder de bovenste kaart. Neem de sandwich (twee heren met de gekozen kaart ertussen). Leg de sandwich kort op het spel en steel de bovenste kaart mee. Geef het spel aan de toeschouwer om te schudden terwijl jij het pakje van vier kaarten een keer coupeert: twee kaarten van boven onderop. Je hebt nu een face-up heer, een willekeurige kaart, een face-up heer en de gekozen kaart onderop.

Spreid de bovenste twee kaarten en neem de face-down kaart. De toeschouwer ziet twee heren. De face-down kaart gaat in het midden van het spel. De bovenste heer schuif je niet terug, maar leg je onderop. Je hebt nu weer een sandwich met de gekozen kaart in het midden.
De toeschouwer houdt het spel goed vast en jij tikt met je pakje tegen de onderkant. Je spreidt je kaarten en de gekozen kaart verschijnt tussen de heren.

Fase 3

Als de toeschouwer de kaart bekijkt neem je de duplicaat uit je zak in gamblers cop. Als je de drie kaarten weer samenvoegt, wordt de extra kaart automatisch onderop toegevoegd. Schuif de bovenste heer af en plaats die onderop. Schuif de face-down kaart af. Geef het pakje met twee heren (stiekem twee heren met de duplicaat ertussen) aan de toeschouwer.

Doe de gekozen kaart in het spel en breng die bovenop. Vertel dat deze truc alleen mogelijk is met een duplicaat en laat de toeschouwer de heren spreiden. Hij vindt daar een kaart met een andere rugkleur, zijn gekozen kaart! Dat geeft jou de afleiding om de bovenste kaart van het spel te palmeren en in je zak te stoppen. Waarna het spel uitgespreid kan worden voor controle.

Inspiratie en credits

– Het idee is ontstaan toen ik een sandwich-effect wilde doen in de handen van de toeschouwer. Hieruit zijn weer nieuwe fasen ontstaan zodat het een mooi drieluik is geworden.

– Het effect “Cameo Sandwich” van Daniel Madison uit zijn lecture notes One (2005) vormde het startpunt.

– De HaLo cut is van Harry Lorayne. Google deze techniek maar eens en je vindt een paar interessante toepassingen. Deze techniek verscheen eerst in het boek “Rimshots” (1973, p. 131) dat later opnieuw verscheen in The Classic Collection, Vol. 2 (2005).