Beste lezer van Met een voorZet,

De wereld gaat weer beetje bij beetje open. In de afgelopen paar weken heb ik mogen optreden in Tsjechië, Polen en Bulgarije. Mensen gaan de deur uit en hebben zin om weer live entertainment te zien. Over reizen gesproken…

In de afgelopen jaren heb ik veel vrienden gemaakt tijdens mijn reizen. En deze vrienden gaat ik de komende tijd aan het woord laten. Een drieluik met vandaag in deel 1 trucs van Tim Ellis uit Australië en Colin Underwood uit Zuid-Afrika. Volgende keer vliegen we naar Zweden en Brazilië.

Heb je een truc die je graag in de Informagie wil zien? Heb je feedback of wil je dat ik iets speci-fieks bespreek? Dan kan je me gerust mailen op fritzmeteenz@gmail.com

MAG IK UW AANDACHT VOOR… Tim Ellis!


In 2014 deed ik mee aan het Melbourne Magic Festival in Australia met mijn show. Organisator van die show is ‘The Australian Institute of Magic’. Daar ontmoette ik Tim Ellis. Een FISM-winnaar, bedenker Magicsports (een soort De Lama’s maar dan met goochelen) en een van de aardigste personen die ik ken. Dat uit zich in het delen van deze toneeltruc. Veel leesplezier!

INRUILEN

Hier is een toneeltruc gebaseerd op een oude close-up klassieker. Het begon als “Milady” in John Fisher’s boek Never Give A Sucker An Even Break (1976, p. 78), werd vervolgens aangepast als “Penny Move” door Tony Griffith en gepubliceerd in Genii (september 1991). Tony’s versie van de truc laat een toeschouwer een cent riskeren om nog veel meer te winnen. Uiteraard wint de toeschouwer uiteindelijk niets meer dan hun oorspronkelijke cent.

Ik heb gewoon het geld ingewisseld voor vrouwen en nu kan ik het op het podium doen. (Hmmm… dat had ik waarschijnlijk beter kunnen verwoorden…)

EFFECT

De goochelaar kiest een getrouwd stel en brengt ze op het podium. Hij legt uit dat veel koppels door het lot bij elkaar worden gebracht. Er is geen verklaring of logica voor hun bond, het was voorbestemd. Vanavond gaan we die theorie testen.

De goochelaar heeft een klembord met een contract (in duplicaat) waarop staat dat beide men-sen beide exemplaren ondertekenen (bij voorkeur zonder dat ze het eerst mogen lezen). Hij legt uit dat het gewoon een kleine vrijstelling is die hij later zal uitleggen.

De goochelaar nodigt zes aantrekkelijke alleenstaande vrouwen uit om samen met man en vrouw op het podium te staan.
Ervan uitgaande dat we nu zeven vrouwen op het podium hebben, wordt de man uitgenodigd om ze allemaal op een rij te zetten in elke gewenste volgorde. Hij kan ze rangschikken op hoogte, rangschikken op haarkleur, in volgorde van aantrekkelijkheid, enz.

Wanneer ze op een volgorde staan, begint het spel. De goochelaar benadrukt dat dit spel nu wettelijk bindend is en met welke vrouw de man eindigt, de vrouw zal zijn die het lot heeft beslo-ten met wie hij voorbestemd is… tot de dood ze scheidt. Dat is het contract dat het paar eerder ondertekende.

Eén exemplaar van het contract wordt nu aan de echtgenoot gegeven en hem wordt gevraagd de instructies voor te lezen en op te volgen. De goochelaar legt uit dat wanneer de instructies hem vragen om ‘een zet te doen’, dit niet noodzakelijk is wat hij denkt. Het betekent dat hij de positie van zijn vrouw moet ruilen met een van de vrouwen die aan weerszijden van haar staan. Als ze bijvoorbeeld in positie 3 is, kan ze naar positie 2 gaan terwijl de vrouw van positie 2 naar positie 3 gaat – of ze kan naar positie 4 gaan terwijl de vrouw van positie 4 naar positie 3 gaat.

Opmerking: De goochelaar maakt duidelijk dat wanneer de instructies verwijzen naar ‘Links’, ze links bedoelen vanuit het oogpunt van het publiek.

Het spel begint en terwijl de man de instructies voorleest en elke stap volgt, worden de alleen-staande vrouwen één voor één geëlimineerd totdat het lot hem heeft verlaten met dezelfde vrouw waarmee hij kwam. Het lot heeft gesproken.

METHODE

Druk gewoon zelf een kopie af van elk van de ‘contracten’ zoals hieronder beschreven. Zet ze allebei op een klembord en je bent klaar om deze routine uit te voeren.

Hoe dan?

Er is slechts één verschil tussen beide contracten. Op het ene exemplaar is de eerste instructie ‘Doe een zet’ (dit is het ‘Oneven’ contract), de andere zegt ‘Doe twee zetten’ (deze is ‘Even’).

Op ware juridische wijze laat u beide partijen beide contracten ondertekenen. Als de man alle vrouwen op een rij heeft gezet, kijk dan eens naar de positie waarin zijn vrouw zich bevindt. Als ze op plek 1, 3, 5 of 7 staat, geef hem dan het ‘Oneven’ contract. Als ze op positie 2, 4 of 6 staat, geef hem dan het ‘Even’-contract.

Voor het publiek is dit allemaal heel logisch. Je hebt je exemplaar om met hem mee te lezen en ervoor te zorgen dat hij de regels volgt. En voor het geval hij probeert terug te komen door zijn contract te verscheuren voordat het spel begint, heb je jouw exemplaar om alles eerlijk te hou-den.

ADDENDUM

Natuurlijk kunnen de rollen worden omgedraaid; de man staat op het toneel en vervolgens worden er zes mannen op het podium uitgenodigd. Het enige wat je moet veranderen in de ‘contracten’ is ‘dame’ en ‘dames’ in ‘heer’ en ‘heren’.

CONTRACTEN
STANDAARD MAGISCHE OVEREENKOMST #177564-AE/34
Wij, ondergetekenden, gaan akkoord met het deel van het eerste deel dat de derde partij niet zal schei-den met een deel van de partij. Tot nu toe zal waarheen. Hoewel wij, ondergetekenden, het voortaan eens zijn dat het een beetje afgezaagd is.

In wezen stemmen we ermee in ons te houden aan het lot dat het lot ons gepast acht. Zodra de onder-staande instructies tot op de letter zijn gevolgd en zes mensen het podium hebben verlaten, zullen de twee overgebleven personen (exclusief de goochelaar) voor altijd en altijd worden verenigd, tot de dood ze scheidt. Amen.

Plaats de zeven mensen in willekeurige volgorde.

INSTRUCTIES

1 – Doe één zet.
2 – De dames aan weerszijden van de lijn mogen terugkeren naar hun zitplaats.
3 – Maak drie zetten.
4 – De dames aan weerszijden van de lijn mogen terugkeren naar hun zitplaats.
5 – Doe één zet.
6 – De dame links mag terug naar haar stoel.
7 – Doe één zet.
8 – De dame links mag terug naar haar stoel.
GEFELICITEERD
Wie er nog over is, is van jou!

_____________________ / /2021 _______________________ / /2021
Echtgenoot Echtgenote

STANDAARD MAGISCHE OVEREENKOMST #177564-AE/34

Wij, ondergetekenden, gaan akkoord met het deel van het eerste deel dat de derde partij niet zal schei-den met een deel van de partij. Tot nu toe zal waarheen. Hoewel wij, ondergetekenden, het voortaan eens zijn dat het een beetje afgezaagd is.

In wezen stemmen we ermee in ons te houden aan het lot dat het lot ons gepast acht. Zodra de onder-staande instructies tot op de letter zijn gevolgd en zes mensen het podium hebben verlaten, zullen de twee overgebleven personen (exclusief de goochelaar) voor altijd en altijd worden verenigd, tot de dood ze scheidt. Amen.

Plaats de zeven mensen in willekeurige volgorde.

INSTRUCTIES

1 – Doe twee zetten.
2 – De dames aan weerszijden van de lijn mogen terugkeren naar hun zitplaats.
3 – Maak drie zetten.
4 – De dames aan weerszijden van de lijn mogen terugkeren naar hun zitplaats.
5 – Doe één zet.
6 – De dame links mag terug naar haar stoel.
7 – Doe één zet.
8 – De dame links mag terug naar haar stoel.
GEFELICITEERD
Wie er nog over is, is van jou!

_____________________ / /2021 _______________________ / /2021
Echtgenoot Echtgenote


MAG IK UW AANDACHT VOOR… Colin Underwood!


Colin ontmoette toen ik in 2015 optrad in Zuid-Afrika. Een ontzettend aardige vent, multitalent en een ‘worker’. Colin levert regelmatig materiaal aan het goochelblad Vanish.
Zodoende was hij aardig genoeg om de truc met de Informagie te delen.

Onderstaande truc is vertaald door Jan Kosters. Dank je wel, Jan!

Een “GREAT” trick – Colin Underwood

Colin Underwood is een comedy goochelaar die vooral voor bedrijven werkt. Hij woont en werkt in Zuid-Afrika en leverde trucs aan voor Vanish magazine. Kijk op www.colinunderwood.co.za voor meer informatie over Colin.

Dit is een card naar onmogelijke locatie met behulp van een komisch voorwerp, een kleine groenterasp.
Opmerking:
In het Engels is een ‘grater’ een rasp (zoals voor kaas of groente). Dat spreek je net zo uit als ‘greater’. Dit vormt de basis van de grap. Ik heb dit idee wel eens eerder voorbij zien komen, maar weet niet meer van welke goochelaar. De uitdaging: Welke Nederlandse goochelaar kan een gelijksoortige woordspeling verzinnen voor deze truc? Met welk voorwerp?

Benodigdheden

Een kleine rasp. Deze heb ik geprepareerd met een stukje zwart vilt aan de binnenkant. Zo zie je niet dat er een kaart in verborgen zit.
Een klein balletje magicians wax dat je op het handvat plakt.

Effect

Een gekozen kaart verschijnt onder een mini-rasp. De tweede keer bovenop. De laatste keer verschijnt de kaart opgevouwen in de rasp. Letterlijk een ‘great’ trick.

Uitleg

Haal de rasp tevoorschijn en zet die op tafel. Laat een kaart kiezen en signeren. Controleer de kaart naar boven. Je begint nu met een ‘card-under-glass’ routine, maar dan met de rasp. Voor dit type effect moet je een kaart kunnen palmeren (zie tips).

Terwijl de kaart gepalmeerd is in mijn rechterhand, doe ik met mijn linkerhand een soort pop up move. Schuif de kaart met je duim af over de vingertoppen en duw met de middelvinger de kaart om. Je draait dus de bovenste kaart met één hand om. Of je schuift de bovenste kaart af met je middelvinger en wijsvinger flip je die om.

Terwijl je de bovenste kaart omdraait, beweeg je je rechterhand met de gepalmeerde kaart achter de rasp. Als je met links de foute kaart laat zien, laat je met rechts de gekozen kaart vallen en schuif je de rasp er bovenop. Ik ga rechtop staan en beweeg wat naar achteren. Meer afstand van de rasp vergroot het effect van de kaart die verspringt. “Dit is een great trick.”

Fase 2: De kaart gaat terug in het spel, maar steekt nog uit. De toeschouwer mag de kaart in het spel duwen. Tijdens deze afleiding leg je de gekozen kaart op de rasp.

Hoe doe je dat? Met een add-on move. Bijvoorbeeld die uit je ambitious kaartroutine. Het resultaat is dat een willekeurige kaart uitsteekt en de gekozen kaart weer bovenop ligt. Afhankelijk van de hand waarmee je palmeert draai je de andere kant op en laat de toeschouwer de ‘gekozen’ kaart in het spel duwen. Op dat moment laat je de gepalmeerde kaart op de rasp vallen.

Nu moet je het snel afhandelen, anders zien mensen de kaart liggen. Ik sta weer rechtop en doe een Charlier cut op ooghoogte. Je toont een willekeurige kaart, het is niet de juiste. Als nog niemand de kaart op de rasp heeft zien liggen, kijk je naar beneden en laat je de toeschouwers ontdekken dat er een kaart bovenop ligt. Draai om en toon de gekozen kaart. “Dit is echt een ‘great trick’!”

Opmerking: Plaats het midden van de kaart op de rasp. Licht aanduwen en dankzij de wax blijft de kaart zonder problemen liggen. Uiteraard kun je de kaart ook weer onder de rasp laten verschijnen en laat je de wax weg.

Finale: Kaart gaat weer terug in het spel. Schud de kaarten, maar houd de gekozen kaart bovenop of onderop. Dat is afhankelijk van hoe je de Mercury Card fold doet.

Palmeer de gevouwen kaart. Geef het spel aan een toeschouwer om te schudden. Pak de rasp en duw de gevouwen kaart erin. Vouw de kaart niet te strak, als hij iets openspringt in de rasp valt de kaart er niet uit.

Vraag de toeschouwer om de rasp te pakken, terwijl jij de kaarten in een waaier op tafel legt (ribbon spread). Vraag of hij de rasp op de gekozen kaart wil plaatsen… Dankzij het vilt ziet niemand dat de kaart er al in zit.

De kaart waar de rasp op wordt gezet wordt omgedraaid…helaas. Niet de gekozen kaart. “Dat zou toch wel een hele ‘great trick’ zijn geweest! Weet je wat nog ‘greater’ was geweest?” Laat de toeschouwer de rasp omdraaien en haal de gekozen kaart eruit. “This is a ‘grater’ trick!”

Credits

Ik ben geïnspireerd door Gary Jones uit de UK. Hij plaatste jaren geleden een foto van een mini-rasp op zijn Facebook-pagina. Hij gebruikt drie raspen voor een mentale truc, gepubliceerd in zijn boek ‘Life is a BEACH’. Zie www.garyjonesmagic.com

Tips

Mocht je niet zo bekend zijn met dit type routine, de ‘Card under Drink’ is een goede zoekterm. Je komt onder andere materiaal tegen van J.C. Wagner en Doc Eason. Het oorspronkelijke idee komt van een bargoochelaar Heba Haba Al (Andrucci). Als je op YouTube rondkijkt, vergeet dan ook niet Jamy Ian Swiss.

 

Als je een praktische variant zoekt (een glas met drinken is niet altijd handig), veel goochelaars hebben dit effect vertoond met een kaartdoosje, waarbij uiteindelijk de kaart IN het doosje verschijnt.

De Mercury Card fold is een basistechniek die elke kaartgoochelaar moet beheersen. Nooit van gehoord? Check dan je Expert Card Technique van Hugard & Braue. Onze eigen Tommy Wonder heeft ook een doordachte cardfold in zijn ‘Books of Wonder’: Two second cardfold, Book 1, pagina 136.


TER INSPIRATIE

Welke andere truc die populair is om close-up te doen kan je transformeren tot een podium act? En welke andere objecten zou je een opgevouwen kaart kunnen laten verdwijnen?